•OTİZMDE BİLİMSEL DAYANAKLI UYGULAMALAR
Araştırma derleme örgütleri ve meslek örgütlerinin farklı yaklaşımlarına karşın otizm spektrum bozukluğu alanında bilimsel dayanaklı uygulamaların belirlenmesine ilişkin benimsenen ölçütlerin oldukça yaygın biçimde paylaşılan ortak özelliği bir uygulamanın bilimsel dayanaklı olduğuna karar verebilmek için
aynı uygulamaya ilişkin birden fazla deneysel araştırmanın gerekli görülmesi ve
bu araştırmaların bir hakemli bilimsel dergi tarafından yayımlanmış olmasıdır
(Kırcaali-Iftar, 2007; Odom ve diğ., 2010; Reichow ve di., 2008; Reichow ve
Volkmar, 2011). Araştırmacılar bilimsel nitelikli araştırma sorularına yanıt bulmak amacıyla çeşitli araştırma yöntemlerine başvurabilmektedir. Betimsel araştırma (nicel ve nitel betimsel araştırmalar) ya da bağıntısal araştırma yöntemleri de kullanılarak bilimsel araștırmalarda çeşitli sorulara yanıt bulunabilmekte;
kimi zaman da bir uygulamanın etkilerine ilişkin fikir edinilebilmektedir. Ancak,
bir uygulamanın etkililiğinin gösterilebilmesi için bir başka deyişle, bir uygulamanın hedeflenen değişikliğe neden olduğunu söyleyebilmek için bu uygulamanin başka uygulamalara ya da kontrollere kıyasla daha olumlu sonuçlar verdiğini
gösteren deneysel araştırma sonuçlarına gereksinim vardır.
Ve bu deneysel araştırma sonuçlarında : •Yeterli bilimsel dayanağa sahip uygulama (Established): Bu uygulamalarin otizmli bireyler üzerinde olumlu sonuçlar doğurduğuna ilişkin yeterli ka-
nit bulunmaktadır. Başka bir deyişle bu uygulamalar etkili uygulamalardır. •Umut vaat eden uygulama (Emerging): Uygulamanın olumlu sonuçlar do-
ğurduğuna ilişkin bir ya da birkaç çalışmanın varlığına rağmen, bu uygulama-
ların etkili uygulamalar olduğunu söyleyebilmek için başka kaliteli araştırma
çalışmalarından da tutarlı bir şekilde benzer bulgular elde edilmelidir. •Bilimsel dayanaktan yoksun uygulama (Unestablished): Uygulamanın
etkililiğine ilişkin kanıt ya minimal düzeydedir ya da yoktur. İleride yapıla-
cak çalışmalar, bu uygulama biçiminin etkili, etkisiz ya da zararlı olduğunu
ortaya koyabilir. (Tekin-İftar,E. (2019). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar Ve Eğitimleri.Ankara.Vize akademik)
#Süeda
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder